Monday, 8 February 2010

Just my photostudio

Sinds ik foto's voor op mijn blog maak heb ik daar een plank voor. Dit is een vierkante houten plank met witte katoen erover getrokken, dit zodat ik een mooie witte ondergrond heb voor mijn creaties. Nu wil het dat deze witte plank regelmatig over- en onderbelicht was en dus ging ik op zoek naar een oplossing. Al snel dacht ik aan de fotostudiootjes die ze bij Xenos, Praxis en waar niet verkopen. Deze dus:



Maar eerlijk is eerlijk; ik ben een beetje goedkoop dus 50 euro was te duur. Zoekend op internet kwam ik al snel een andere optie tegen; met een bak van Ikea. Nu dacht ik, ik laat even zien hoe ik het doe want ik heb nog nooit een tutorial gedaan!

Benodigheden



- 1 x Witte plastic bak (SNÅLIS van Ikea 1,80 of 4 euro, maar net hoe groot je 'm wil)
- 1 of 2 x Bureaulamp (Mijne is een goedkope van Ikea, maar ik zie dat ze die niet meer hebben, ik heb ook gezien dat ze het met bouwlampen doen, maar die worden nogal warm en dat is voor mijn kleine bakje wat overdreven)
- A4 papier in het wit
- Witte ondergrond (Ik zet mijn bak op mijn bed, hoeslaken is wit)
- Iets wat je wil fotograferen (duh)
- Fototoestel (Ik heb een simpele Sony compact camera)
- Eventueel een klein statiefje voor je camera (kost iets van 9 euro)

Stap 1



Zet de bak met de lange zijkant op de witte ondergrond

Stap 2



Steek de stekker van de lamp in het stopcontact. Kijk hierbij uit want er staat hoge spanning op!

Stap 3



Plaats de lamp zo dicht mogelijk tegen de bovenkant van de bak (wel handig als je dus een lamp hebt die niet zo warm wordt en dat je hem niet uren aan laat staan!) Als je met twee lampen werkt laat je ze van de zijkanten schijnen, bij 1 plaats je hem zo ver mogelijk in het midden. Doordat het een witte halfdoorschijnende bak is wordt het licht mooi verdeeld.

Stap 4

Zie foto hierboven. Leg het A4 papier in de bak zodat je de hoek niet meer ziet.

Stap 5



Plaats je camera op statief. Niet dat ik dat ooit doe, want op bed is dat natuurlijk zelden recht. Ik doe het liever uit de losse pols.

Stap 6



Plaats het te fotograferen artikel en maak de foto.

Resultaat



Ja de Matroushka was eigenlijk te groot voor in de bak, die is meer gemaakt voor speldjes, kettingen en ander klein gefrutsel, maar deze speldjes zijn wel mooi uitgekomen. Vind ik zelf dan. Beter dan met de fotoplank, want dan was alles altijd half overbelicht en de andere helft onderbelicht.
Over de speldjes zelf vertel ik morgen meer!

Note

Dit is natuurlijk een zeer amateuristische fotostudio, maar voor huis, tuin en keuken bloggers een ideale manier om toch netalsof 'professionele' foto's te maken. En zeg nou zelf; een leek zou het niet zien!

Tot Blogs!

2 comments:

  1. Goh, wat een handige tip. Ik worstel ook nog steeds met mijn foto's. Zo lang buiten de zon schijnt is er niets aan de hand maar binnen lukt het maar niet. Dit wil ik wel eens proberen!

    ReplyDelete